مجموعه طراحی فرش زارعی

مجموعه طراحی فرش زارعی از گروهی متخصص در زمینه طراحی و نقاشی فرش برخوردار است. به دنبال پیشرفت های چشمگیر در زمینه فرش ماشینی و تولید فرش های 1000 شانه و 1200 شانه این مجموعه میکوشد تا بهترین و اصیل ترین نقوش قالی ایرانی را همراه با خلاقیت و نو آوری در قالب فرش ماشینی ارائه کند.
  با امید رشد و  بهروزی هر چه بیشتر ایران عزیز
 

طراحی فرش ماشینی و دستباف با جدیدترین نرم افزارها و متدهای روز دنیا

طراحی فرش 1000 شانه 10 رنگ و 8 رنگ

طراحی فرش 1200 شانه

آدرس سایت استودیو طراحی فرش زارعی:

 http://www.rugdesignstudio.com

featured-icon-3

featured service number one        درباره استودیوی طراحی فرش زارعی

تصویر نمودن نقوشی که بیان انتزاعی از زندگی ومحیط پیرامون ماست زیبا و بی نظیر است، زیباتر از آن، درآمیختن این نقوش با هزاران سال اندیشه،فرهنگ،آداب و سنن ملتی که هنر را همیشه ارج نهاده اند. قالی ایران، این برازنده ترین هدیه و هنر ایرانی به پیشگاه عزیز هر هنردوستی. به راستی چشم را مینوازد و سخن میگوید....از آنچه نهان است در قلب این سرزمین کهن، ایران ....

مجموعه طراحی فرش زارعی در راستای اعتلای این هنر گام بر میدارد و از گروهی متخصص در زمینه طراحی و نقاشی فرش برخوردار است. به دنبال پیشرفت های چشمگیر در زمینه فرش ماشینی و تولید فرش های 1000 شانه و 1200 شانه این مجموعه میکوشد تا بهترین و اصیل ترین نقوش قالی ایرانی را همراه با خلاقیت و نو آوری در قالب فرش ماشینی ارائه کند.

  با امید رشد و  بهروزی هر چه بیشتر ایران عزیز

آدرس سایت استودیو طراحی فرش زارعی: http://www.rugdesignstudio.com

استودیوی طراحی فرش زارعی





طراحی یک طرح کتیبه با اسلیمی بندی

سربند

سربند ها در طراحی فرش نقش مهمی دارند. مثلا در سر ترنج یا حاشیه به کار می روند. علاوه بر اینها میتوان به صورت جزئی در بسیاری از قسمت های نقشه استفاده کرد مثلا در ساخت ترنج و یا یک گلدان در حاشیه و یا لچک ..

نقشه زیر یک سربند است که با بندهای اسلیمی و استفاده از پرنده به تصویر کشیده شده است.

سربند اسلیمی و ختایی


انواع برگ و غنچه در طراحی سنتی

در تمرین برگها باید با مداد کار کرد و دست را کمی آزادتر چرخاند وبا ریتم ملایمی طراحی نمود.

نمونه طرح حاشیه بزرگ و کوچک قالی(اسلیمی و ختایی)


نمونه طرح ختایی(برای آموزش و مشق)


آموزش طراحی فرش

با سلام به شما دوستداران هنر. به زودی در این وبلاگ آموزش طراحی فرش قرار خواهم داد.


این هم عکسی از پایان دوره دانشجویی من در زاهدان.(فرش 82 سال 1386) سلام به تمام همکلاسی های هنرمندم که مدت زیادی از خیلی هاشون بی خبرم.




 

تصویر نقش زندگی

تصویر نمودن نقوشی که بیان انتزاعی از زندگی ومحیط پیرامون ماست زیبا و بی نظیر است، زیباتر از آن، درآمیختن این نقوش با هزاران سال اندیشه،فرهنگ،آداب و سنن ملتی که هنر را همیشه ارج نهاده اند. قالی ایران، این برازنده ترین هدیه و هنر ایرانی به پیشگاه عزیز هر هنردوستی. به راستی چشم را مینوازد و سخن میگوید....از آنچه نهان است در قلب این سرزمین کهن، ایران ....

قالی ایران نه فقط از حیث زیبایی که در ظاهرش نمایان است بلکه به خاطر اصالت نقوش و بیان زیبای هنری آن تواما جایگاه ویژه ای در میان مردم دارد. چنانچه با وجود مدرن شدن زندگی امروز و مصرف ، در مقایسه با دیگر اقلام نیازهای بشر، کمتر دسخوش تغییر شده است و می بینیم هنوز همان نقوشی که صدها سال پیش استفاده می شد با اندکی تغییر در جزییات، بافته می شوند و به فروش می رسند. در این بین رنگ قالی به طبع سلیقه، تغییر می کند و مهمترین عامل در بوجود آوردن آن در بازارهای جهانی "مد" است که گاهی اوقات باعث می شود طرح هایی با رنگ های خوب و چشم نواز را کنار بزند و همان طرح ها را با رنگ مرده و بی روح تحویل بازار دهد. در اینجا مشکلی که دیده می شود استفاده نکردن از رنگ های مناسب به لحاظ هنری و زیبایی شناختی در فرش های امروزی است . بنابراین به استادان ماهر نقاش قالی نیاز است که با آموزش صحیح رنگ ها با اسلوب سنتی در دانشگاه ها زمینه را برای بهبود ساختن این هنر- صنعت آماده سازند.

 

     تاريخچه فرش ايران

  قديمترين فرش دستبافت ايرانی در سال 1949 در دومين مرحله کاوشهای باستان شناس روسي، رودنکو در منطقه پازيريک کشف و به نام فرش پازيريک ناميده شد. رودنکو در کتابی که به مناسبت اين اکتشافات در سال 1953 در روسيه منتشر کرد، درباره فرش مکشوفه توضيحات مفصلی نگاشت و آن را صراحتا کار ايران و قديمی ترين فرش ايرانی در دنيا بيان نمود. او نوشت: بدون اينکه بتوانيم به طور حتم بگوييم اين فرش کار کداميک از سرزمين های ماد-پارت(خراسان قديم) يا پارس است، تاريخ فرش مذکور و پارچه هايی که در پازيريک کشف شد قرن پنجم و يا اوايل قرن چهارم پيش از ميلاد تشخيص داده می شود. سپس او اضافه می کند: تاريخ اين قالی از روی شکل اسب سواران معلوم می شود. طرز نشان دادن اسبهای جنگی که به جای زين قالی بر پشت آنها گسترانده اند و پارچه روی سينه اسب از مشخصات آشوريها می باشد اما در روی فرش پازيريک ريزه کاريهای مختلف و طرز گره زدن دم اسبها ، در نقوش برجسته تخت جمشيد نيز ديده می شود." در زمان تسلط مغولها (قرن سيزدهم و چهاردهم ميلادي) قالی بافی به سطح بسيار رفيعی از زيبايی وتکنيک رسيد. شکوفايی اين صنعت شايد با حکومت غازان خان (1307-1295 ميلادي) مصادف بود. اما اوج قالی کلاسيک ايرانی را که از آن با رنسانس قالی ايران ياد می شود زمان سلاطين صفوی (1722-1499 ميلادي) به ويژه زمان حاکميت شاه طهماسب اول (1587-1524 ميلادي) و شاه عباس کبير(1629-1587 ميلادي) ثبت کرده اند. از اين دوران حدود 3000 تخته فرش به يادگار مانده که درموزه های بزرگ دنيا و يا در مجموعه های شخصی نگهداری می شوند. در اين دوران در کنار قصرهای پادشاهان کارگاههای قالی بافی بناشد و مراکز گوناگون که قبلا در تبريز ، اصفهان ، کاشان ، مشهد ، کرمان ، جوشقان ، يزد ، استرآباد ، هرات و ايالات شمالی نظير شيروان ، قره باغ و گيلان وجود داشتند توسعه و رونق بيشتری گرفتند. در همان زمان ، نقاشان و نگارگران بلندپايه طرحهای خلاصه شده و ترکيبی ترنج در وسط قالی و لچکها را در آن وارد کردند. يعنی همان طرحی که قبلا به زيباترين وضعی در قرن پانزدهم روی جلد کتابهای ارزشمند به کار می رفت. با اشغال کشور بوسيله افغانها (1722-1721 ميلادي) اين صنعت و هنر رو به انحطاط گذاشت. در قرن نوزدهم قاليهای ايرانی ، بويژه فرشهای نفيس ناحيه تبريز به اروپا راه يافتند. از سوی کشورهای اروپايی نمايندگانی به تمام کشورهای مشرق زمين گسيل شدند و با رقابت بسيار فشرده کليه فرشهای کهنه و عتيقه را گردآوری کرده به قسطنطنيه که هنوز هم مهمترين بازار قالی مشرق زمين بود فرستادند. با به پايان رسيدن منابع فرشهای کهنه ، شرکتهای انگليسی (زيگلر 1883 م) آمريکايی و آلمانی به طور نامحدود اقدام به تاسيس کارگاههايی در تبريز ، سلطان آباد(اراک) ، کرمان کردند. اين روال تا جنگ جهانی اول که توليد قالی به طور قابل توجهی افزايش يافته بود ادامه داشت.