تشکیل کانون طراحان اورجینال کار فرش ماشینی کشور

برای اینکه حق مطلب را ادا کرده و به موضوع اصلی این مقاله بپردازم( تشکیل کانون طراحان اورجینال کار فرش ماشینی کشور) مجبورم به مواردی اشاره کنم اما امیدوارم در نهایت خوانندگان گرامی نه تنها خرده نگیرند بلکه برای سامان دادن به وضعیت کنونی طراحی نقشه و تولید فرش ماشینی متحد شده ، رضای خدا و سود مادی و معنوی خود را این بار با طعمی دیگر مزه کنند . 

مهر ماه همین امسال در استان قم نمایشگاه فرش دستباف برگزار شد ، علی رغم اینکه از غرفه آرایی خبری نبود و همه غرفه ها شبیه هم آراسته شده بودند  اما  تنوع و تفاوت های بسیار زیاد در نوع طرح های موجود در یک غرفه با دیگر غرفه های رقیب کاملاً به چشم می خورد .نمایشگاه فرش ماشینی که در شهریور ماه امسال در تهران برگزار شد تنها چیزی که متفاوت بود شکل ظاهری غرفه ها بود و آنچه کاملا یکسان بود  طرح هایی بودند که در هر غرفه ای وارد میشدیم شبیه آن را در غرفه بعدی شاهد بودیم !

با ورود تکنولوژی جدید و بافت فرشهای ماشینی 1000 شانه و به دنبال آن بافت فرشهای 1200 شانه که هزینه های هنگفتی در راستای تهیه مواد اولیه و تولید بوسیله این دسته از ماشین آلات بر دوش تولید کنندگان گذاشته است ، متاسفانه این عادت زشت کپی کردن نقشه فرش همچنان ادامه داشته و دارد .

ماه محرم هر سال به گوش می شنویم که یاران امام حسین (ع) 72 تن بودند اما حدود 20 روز قبل در شرکتی بودم که متاسفانه این 72 را به نحوی دیگر شنیدم ، اما نه برای تعداد شهدای کربلا ، بلکه برای این مطلب که تولید کننده ای فرمودند که فلان کپی کار از روی فرش بافته شده شرکت فلانی(72)عکس تهیه کرد و بعد از 2 هفته طرح آن را کپی کرده ایم و به تولید آن مشغولیم !!! ضربه ای را که ایشان و شخص کپی کار به پیکره هنر طراحی فرش از یکسو و صنعت نساجی و تولید کننده از سویی دیگروارد می کند جبران ناپذیر است . از من تقاضای طرح سبک کرمانی را دارد که به صورت اختصاصی به فرش نگین مشهد فروخته ام و اجازه فروش آن را به هیچ شخص یا شرکت دیگری از نظر شرعی و قانونی ندارم ، ایشان عرض می کنند مشکل شرعی آن را حل می کنیم،

 چطور ؟ فرمودند : به جای اینکه طرح را شخص شما به ما بدهید ، بوسیله شخص دیگری مثلاً کارمندانت به دست ما برسان که از لحاظ شرعی هم برای شما مشکلی نداشته باشد !!!   

به شخص کپی کاری معترض می شویم که چرا از این راه نان میخوری ، پولی را که از این راه بدست می آوری چه ارزش دارد ؟ آن را چگونه در زندگی همسر و فرزندان خویش خرج می کنی ؟ از راه سرقت هنری است و در نهایت عدم رضایت طراح و تولید کننده ای را در بر دارد که هر دو به سهم خود رنج برده اند و تو اینگونه نان حرام بر سر سفره خانواده خود می بری . پاسخ می دهد : او مشتری من است و از من دلخور می شود ، اگر اینکار را انجام ندهم  دیگر از من خرید نخواهد کرد و دیگران برای او اینکار را انجام خواهند داد ( کپی خواهند کرد).  

عجب توجیهی ! پس خدا روزی رسان است مساوی است با حرف کشک؟!  هر که نان از عمل خویش خورد منت از حاتم طائی نبرد هم مساوی است  با حرف مفت !

بنده خدا ! مگر روزی تو را تولید کننده می دهد ؟ چه کسی  از راه  نادرست و کار ناپسند سود برده  که شما دومین نفر باشید . اگر مایلی عملت را توجیه کنی و سبک مغز باشی بحثی جداست .

حوصله به خرج دهید و با خواندن پاراگراف زیر فقط برای اینکه تلنگری باشد و شاید کمی به فکر فرو روی فقط به این نکته کمی فکر کن ، فقط 5 دقیقه . متشکرم .

 ( در مقابل کپی کردن یک ست کامل طرح 1000 شانه با 5 رنگ آمیز زمینه ، فقط مبلغ 2،500،000 تومان دریافت کرده ، در مدت 15 روز. یعنی ماهی 5،000،000 تومان میتواند کار کپی ارائه دهد. اگر این مبلغ را در 12 ماه سال ضرب کنیم مبلغ 60،000،000 تومان خواهد شد ) همین فردا به تولید کنند ه ای که کار کپی داده ای ، به کسی که سود رسانده ای و در مقابل پول ناچیزی گرفته ای تماس بگیر و درخواست وامی را  به مبلغ 40،000،000 تومان در ازای واگذاری سفته داشته باش . ببین چه اتفاقی خواهد افتاد !

جهت اطلاع خوانندگان عزیز عرض کنم یک طرح 12 متری 1000شانه  اورجینال مدادی از اتود  تا پایان نقطه و یک رنگ آمیز زمینه حدود 40 تا50 روز طول می کشد و حدوداً 2،500،000 تومان هزینه در بر دارد مابقی سایزها و رنگ آمیزها را خودتان محاسبه کنید . کپی کاران محترم ، اگر اقدام به طراحی کار اورجینال کنید و اثر خود را به صورت غیر اختصاصی خودتان شخصاً به تولید کنندگان بفروشید و در مقابل 8 یا 9 میلیون تومان دریافت نمایید و حد اقل به 10 تولید کننده بفروشید نیاز به این وام خواهید داشت ؟! اگر به صورت اختصاصی آن را فقط به یک تولید کننده بفروشید و 20 میلیون تومان دریافت نمایید آیا نیاز به چاکرم مخلصم و سر خم کردن خواهید داشت ؟! آیا این پول برای شما شیرین تر و لذت بخش تر است یا زدن لقمه خود در خون طراح اورجینال کار و تولید کننده ای که فرشی را با این طرح بافته و راضی به کپی کردن آن نیست ؟! مگر فرضاً فلان شرکت تولید کننده اتومبیل خودش همه قطعات را تولید می کند؟ برخی لوازم را از بازار داخلی یا خارجی تهیه ( می خرد ) و آنها را در تولید اتومبیل خود به کار می برد و در نهایت محصول تولیدی خود را به فروش می رساند . صاحب قلم نیستی ، توانایی اتود زدن نداری اشکالی ندارد ، از طراحان اورجینال کار طرح مدادی و اثری اصیل را خریداری و خودت آن را نقطه و رنگ آمیز کرده و نسبت به فروش آن اقدام نما.

شما تولید کننده گرامی ، در صورتیکه فرشی را که شما تولید نموده اید با طرحی اورجینال است و رضایت طراح صاحب اثر را در بر دارد ، واز طرفی دیگران هم انشا الله مقید به کپی کردن آن نیستند بیشتر سود دارد یا طرحی را که دیگر تولید کننده ها هم تولید کرده اند ؟! شما کپی نکن تا دیگران هم این عمل زشت و ناپسند و این فعل حرام را انجام ندهند . حالا چرتکه  بیاندازید و سود مادی و معنوی خود را محاسبه کنید . بیش از 10 یا 12 میلیارد به بیگانگان داده ای و تکنولوژی روز دنیا را وارد کرده ای و همچنان برای تهیه مواد اولیه و پشتیبانی خدمات دستگاه بافندگی خود به دلار پول می پردازی ، حاضر نیستی ، قادر نیستی به ریال خرج کرده و اثر هنری یک طراح هموطن خود را به صورت اورجینال اختصاصی خریداری نموده و حمایت مادی و معنوی نمایی ! اشکال ندارد ، لااقل طرح اورجینال را به صورت غیر اختصاصی اما از خود طراح اولیه آن را خریداری کن نه اینکه یک تخته از فرش تولیدی همکارت را خریداری نموده و 72 عکس از روی آن تهیه و صاحب طرحی شوی که خون دل طراح و تولید کننده ای دیگر بابت آن هزینه شده است.

مشتری شما در فلان شهر تماس گرفته ؟ عکس فلان فرش را با این طرح برایتان روی واتس آپ و  وایبر فرستاده ؟ فرش شما را با همین طرح می خواهد . بگو ندارم . بگو من فرشهای تولیدی خودم با این طرح ها را دارم .

نمیتوانی مشتری را رد کنی ؟ فقط توجیه است . پس چشم به دست بنده خدا داری نه خالق یکتا .

به واقع بازار رقابت یعنی همین . شما تولیدی داری که دیگری ندارد ، شما در پی بهترین و شکیل ترین و زیباترینها هستی و دیگران هم همین . سود در رقابت سالم است نه باری به هر جهت بودنها . اگر فعل حرام انجام ندهی ، اگر رضایت خدا و بنده خدا در کار باشد روزیت کم می شود ؟ به فقر دچار می شوی ؟ !!! یا بر عکس روزیت دو چندان می شود ؟چرا تکلیف برخی از ما نه با خودمان روشن است نه با خدای خودمان ؟ در اماکن عمومی دوربین مدار بسته کار می گذاریم و غافل از دوربین باریتعالی هستیم . اگر او می بیند که شما به رفتار انسانی ارزش قائلی، به رزق و روزی حلال عقیده داری پس چرا می ترسی از فقر ؟ چرا به لطف خدا ایمان نداری ؟ 

 فتوی :

امام خميني (ره) و آيات عظام سيستاني، صافي، تبريزي، مكارم شيرازي، بهجت و مقام معظم رهبري درباره حق كپي‌رايت فتاوايي را صادر كرده‌اند: بنا به فتواي ايشان چنانچه فيلم، كتاب ، اثر هنری و... متعلق به يك شخص یا شركت يا مؤسسه ايراني باشد كپي برداري بدون اجازه از صاحب آن اثر "حرام"است.

       بگذریم ، از این نوع سرقت ها و شیادیها در بازار طرح و طراحی و تولید فرش ماشینی زیاد به چشم می خورد . اما خدا را شکر که حتی اگر تعداد طراحان و تولید کننده مقید به اصول و ارزشهای انسانی و معنوی انگشت شمارند ، لااقل برقرارند و همچنان روزی می خورند . حلاوت و شیرینی این نان حلال کجا و زهر و خونی که از لقمه حرام می چکد کجا !!!

و اما :

آنچه از سال 1387 به دنبال آن بودیم که با همکاری و مساعدت همکاران و مسئولان ذی ربط در بخش طراحی نقشه های فرش ماشینی ، دست به ایجاد صنفی بزنیم که نظمی و قانونی حاکم شود تا وضعیف اسف بار طراحی به سرانجامی خوش برسد اما متاسفانه علی رغم برگزاری جلسه اول با حضور بیش از 20 نفر از دوستان و همکاران و ایراد برخی سخنان نسنجیده و ناپخته برخی از مدعوین مبنی بر اینکه به جز 3 نفر حاضر در این جلسه ما بقی همه کپی کار هستیم و ختم جلسه و جلسه بعدی حضور 8 نفر و جلسه سوم 5نفر ، همچنان و تا امروز طراحان ، کپی کاران و تولید کنندگان همگی متضرر گشته اند . برخی از این 3 دسته  کاملاً به این امر واقفند و برخی متاسفانه کاملا خود را به خواب خرگوشی زده اند !

در پی تماس های تلفنی برخی از رنج کشیده ها ی طراحی فرش و سوال از اینکه نتیجه فعالیت در جهت تاسیس صنف یا گروه یا خانه طراحان فرش ماشینی کشور چه شد ؟ بر آن شدیم که این بار انشاالله با حضور و پشت کاری خستگی ناپذیر آنچه از دید برخی ناشدنی است را شدنی نمائیم . دست به دست خویش دهیم به مهر ، میهن خویش را کنیم آباد .  

جلسه چهارم و پنجم برگذار شد و دوستانی که به آنچه انجام می دهند ایمان داشتند و از باری به هر جهت زندگی کردن و به هر شکل پول در آوردن عقیده نداشتند دور یکدیگر جمع شدیم . کانون طراحان اورجینال کار فرش ماشینی کشور را پایه گذاری کردیم ، آئین نامه انضباطی و نرخ نامه ای واحد تنظیم شد ، چالشها و نقاط ضعف و قوت این بخش از صنعت نساجی که همانا هنر اصیل طرح و طراحی نقشه فرش بود بررسی گردید و برآن شدیم تا اثرات هنری خود را به ثبت برسانیم که بحمد اله این امر هم در چند مورد انجام و مابقی هم در حال انجام و شکل گیری و ثبت اثر می باشد . مشورتی با وکلای حقوقی انجام گرفت و با ایمان و توکل به پروردگار دست در دست یکدیگر گذاشتیم تا از حقوق مادی و معنوی خویش دفاع کنیم که در همین مدت زمان کوتاه  در یک مورد نیز به یاری حق و پشتکار اعضای کانون به نتیجه رسیدیم و از این بابت خدا را شاکریم .

به صورت غیر رسمی و جسته و گریخته توسط اعضای کانون با برخی تولید کنندگان عزیز و محترمی که خود زخم خورده و ناراضی از این وضعیت اسف بار بودند صحبتهایی انجام شده و موافقت و حمایت آنها را هم جلب نمودیم که در برخی موارد از سوی آنها پیشنهاد شد که در هزینه نمودن برای تحقق این امر از هیچ چیز مضایقه نخواهند کرد و حتی وکلای حقوقی خود را با وکلای قانونی کانون همسو ، هم جهت و همراه خواهند کرد که از این بابت نیز از آنها صمیمانه سپاسگذاریم .

در حال اطلاع رسانی به دوستان اورجینال کار کشور هستیم و انشالله به زودی زود از همه اورجینال کارها و کپی کارها دعوت رسمی به عمل خواهد آمد تا با توکل به خدا ، اهداف و محسنات تشکیل این کانون را به همه گوش زد نمائیم و آنها را دعوت به عضویت در این کانون نموده تا از حقوق مادی و معنوی خود و دیگر همکاران و دوستانمان و تولید کنندگان شریف و عزیز از یک سو و از سوی دیگر ذوق و هنر اصیل ایرانی در بخش طراحی نقشه های فرش پاسداری نمائیم . با توکل به خدا این امر شدنی است اما با همکاری ، همیاری و همدلی دوستان راه هموارتر خواهد شد . دست یکایک شما عزیزان همراه را به گرمی می فشاریم و پیشاپیش از همه شما صمیمانه سپاسگذاری می کنیم .  

در نهایت تشکر ویژه خود و دیگر اعضای کانون و تولید کنندگان مقید و معتقد به این امر را از سردبیر محترم مجله وزین و پر بار کهن و پرسنل و کارکنان فهیم آن داشته و برای آنها از خدای بزرگ آرزوی توفیق ، سلامتی و بهروزی می نمائیم.    

نویسنده: محمد سبطینی
 

 

مجموعه طراحی فرش زارعی

مجموعه طراحی فرش زارعی از گروهی متخصص در زمینه طراحی و نقاشی فرش برخوردار است. به دنبال پیشرفت های چشمگیر در زمینه فرش ماشینی و تولید فرش های 1000 شانه و 1200 شانه این مجموعه میکوشد تا بهترین و اصیل ترین نقوش قالی ایرانی را همراه با خلاقیت و نو آوری در قالب فرش ماشینی ارائه کند.
  با امید رشد و  بهروزی هر چه بیشتر ایران عزیز
 

طراحی فرش ماشینی و دستباف با جدیدترین نرم افزارها و متدهای روز دنیا

طراحی فرش 1000 شانه 10 رنگ و 8 رنگ

طراحی فرش 1200 شانه

آدرس سایت استودیو طراحی فرش زارعی:

 http://www.rugdesignstudio.com

featured-icon-3

featured service number one        درباره استودیوی طراحی فرش زارعی

تصویر نمودن نقوشی که بیان انتزاعی از زندگی ومحیط پیرامون ماست زیبا و بی نظیر است، زیباتر از آن، درآمیختن این نقوش با هزاران سال اندیشه،فرهنگ،آداب و سنن ملتی که هنر را همیشه ارج نهاده اند. قالی ایران، این برازنده ترین هدیه و هنر ایرانی به پیشگاه عزیز هر هنردوستی. به راستی چشم را مینوازد و سخن میگوید....از آنچه نهان است در قلب این سرزمین کهن، ایران ....

مجموعه طراحی فرش زارعی در راستای اعتلای این هنر گام بر میدارد و از گروهی متخصص در زمینه طراحی و نقاشی فرش برخوردار است. به دنبال پیشرفت های چشمگیر در زمینه فرش ماشینی و تولید فرش های 1000 شانه و 1200 شانه این مجموعه میکوشد تا بهترین و اصیل ترین نقوش قالی ایرانی را همراه با خلاقیت و نو آوری در قالب فرش ماشینی ارائه کند.

  با امید رشد و  بهروزی هر چه بیشتر ایران عزیز

آدرس سایت استودیو طراحی فرش زارعی: http://www.rugdesignstudio.com

طراحی یک طرح کتیبه با اسلیمی بندی

سربند

سربند ها در طراحی فرش نقش مهمی دارند. مثلا در سر ترنج یا حاشیه به کار می روند. علاوه بر اینها میتوان به صورت جزئی در بسیاری از قسمت های نقشه استفاده کرد مثلا در ساخت ترنج و یا یک گلدان در حاشیه و یا لچک ..

نقشه زیر یک سربند است که با بندهای اسلیمی و استفاده از پرنده به تصویر کشیده شده است.

سربند اسلیمی و ختایی


انواع برگ و غنچه در طراحی سنتی

در تمرین برگها باید با مداد کار کرد و دست را کمی آزادتر چرخاند وبا ریتم ملایمی طراحی نمود.

نمونه طرح حاشیه بزرگ و کوچک قالی(اسلیمی و ختایی)


نمونه طرح ختایی(برای آموزش و مشق)


آموزش طراحی فرش

با سلام به شما دوستداران هنر. به زودی در این وبلاگ آموزش طراحی فرش قرار خواهم داد.


این هم عکسی از پایان دوره دانشجویی من در زاهدان.(فرش 82 سال 1386) سلام به تمام همکلاسی های هنرمندم که مدت زیادی از خیلی هاشون بی خبرم.




 

تصویر نقش زندگی

تصویر نمودن نقوشی که بیان انتزاعی از زندگی ومحیط پیرامون ماست زیبا و بی نظیر است، زیباتر از آن، درآمیختن این نقوش با هزاران سال اندیشه،فرهنگ،آداب و سنن ملتی که هنر را همیشه ارج نهاده اند. قالی ایران، این برازنده ترین هدیه و هنر ایرانی به پیشگاه عزیز هر هنردوستی. به راستی چشم را مینوازد و سخن میگوید....از آنچه نهان است در قلب این سرزمین کهن، ایران ....

قالی ایران نه فقط از حیث زیبایی که در ظاهرش نمایان است بلکه به خاطر اصالت نقوش و بیان زیبای هنری آن تواما جایگاه ویژه ای در میان مردم دارد. چنانچه با وجود مدرن شدن زندگی امروز و مصرف ، در مقایسه با دیگر اقلام نیازهای بشر، کمتر دسخوش تغییر شده است و می بینیم هنوز همان نقوشی که صدها سال پیش استفاده می شد با اندکی تغییر در جزییات، بافته می شوند و به فروش می رسند. در این بین رنگ قالی به طبع سلیقه، تغییر می کند و مهمترین عامل در بوجود آوردن آن در بازارهای جهانی "مد" است که گاهی اوقات باعث می شود طرح هایی با رنگ های خوب و چشم نواز را کنار بزند و همان طرح ها را با رنگ مرده و بی روح تحویل بازار دهد. در اینجا مشکلی که دیده می شود استفاده نکردن از رنگ های مناسب به لحاظ هنری و زیبایی شناختی در فرش های امروزی است . بنابراین به استادان ماهر نقاش قالی نیاز است که با آموزش صحیح رنگ ها با اسلوب سنتی در دانشگاه ها زمینه را برای بهبود ساختن این هنر- صنعت آماده سازند.

 

     تاريخچه فرش ايران

  قديمترين فرش دستبافت ايرانی در سال 1949 در دومين مرحله کاوشهای باستان شناس روسي، رودنکو در منطقه پازيريک کشف و به نام فرش پازيريک ناميده شد. رودنکو در کتابی که به مناسبت اين اکتشافات در سال 1953 در روسيه منتشر کرد، درباره فرش مکشوفه توضيحات مفصلی نگاشت و آن را صراحتا کار ايران و قديمی ترين فرش ايرانی در دنيا بيان نمود. او نوشت: بدون اينکه بتوانيم به طور حتم بگوييم اين فرش کار کداميک از سرزمين های ماد-پارت(خراسان قديم) يا پارس است، تاريخ فرش مذکور و پارچه هايی که در پازيريک کشف شد قرن پنجم و يا اوايل قرن چهارم پيش از ميلاد تشخيص داده می شود. سپس او اضافه می کند: تاريخ اين قالی از روی شکل اسب سواران معلوم می شود. طرز نشان دادن اسبهای جنگی که به جای زين قالی بر پشت آنها گسترانده اند و پارچه روی سينه اسب از مشخصات آشوريها می باشد اما در روی فرش پازيريک ريزه کاريهای مختلف و طرز گره زدن دم اسبها ، در نقوش برجسته تخت جمشيد نيز ديده می شود." در زمان تسلط مغولها (قرن سيزدهم و چهاردهم ميلادي) قالی بافی به سطح بسيار رفيعی از زيبايی وتکنيک رسيد. شکوفايی اين صنعت شايد با حکومت غازان خان (1307-1295 ميلادي) مصادف بود. اما اوج قالی کلاسيک ايرانی را که از آن با رنسانس قالی ايران ياد می شود زمان سلاطين صفوی (1722-1499 ميلادي) به ويژه زمان حاکميت شاه طهماسب اول (1587-1524 ميلادي) و شاه عباس کبير(1629-1587 ميلادي) ثبت کرده اند. از اين دوران حدود 3000 تخته فرش به يادگار مانده که درموزه های بزرگ دنيا و يا در مجموعه های شخصی نگهداری می شوند. در اين دوران در کنار قصرهای پادشاهان کارگاههای قالی بافی بناشد و مراکز گوناگون که قبلا در تبريز ، اصفهان ، کاشان ، مشهد ، کرمان ، جوشقان ، يزد ، استرآباد ، هرات و ايالات شمالی نظير شيروان ، قره باغ و گيلان وجود داشتند توسعه و رونق بيشتری گرفتند. در همان زمان ، نقاشان و نگارگران بلندپايه طرحهای خلاصه شده و ترکيبی ترنج در وسط قالی و لچکها را در آن وارد کردند. يعنی همان طرحی که قبلا به زيباترين وضعی در قرن پانزدهم روی جلد کتابهای ارزشمند به کار می رفت. با اشغال کشور بوسيله افغانها (1722-1721 ميلادي) اين صنعت و هنر رو به انحطاط گذاشت. در قرن نوزدهم قاليهای ايرانی ، بويژه فرشهای نفيس ناحيه تبريز به اروپا راه يافتند. از سوی کشورهای اروپايی نمايندگانی به تمام کشورهای مشرق زمين گسيل شدند و با رقابت بسيار فشرده کليه فرشهای کهنه و عتيقه را گردآوری کرده به قسطنطنيه که هنوز هم مهمترين بازار قالی مشرق زمين بود فرستادند. با به پايان رسيدن منابع فرشهای کهنه ، شرکتهای انگليسی (زيگلر 1883 م) آمريکايی و آلمانی به طور نامحدود اقدام به تاسيس کارگاههايی در تبريز ، سلطان آباد(اراک) ، کرمان کردند. اين روال تا جنگ جهانی اول که توليد قالی به طور قابل توجهی افزايش يافته بود ادامه داشت.